Systemy przyzywowe (inaczej przywoławcze) są niezbędnym elementem wyposażenia szpitali, klinik i domów opieki. Okazuje się, że cieszą się one również dużą popularnością w hotelach o podwyższonym standardzie. Tego typu rozwiązania pozwalają gościom hotelowym na przywołanie obsługi w każdej chwili.
Wydawać by się mogło, że system przyzywowy w hotelu się raczej nie sprawdzi. Nic bardziej mylnego. Wielu gości hotelowych często korzysta używając urządzenia przywoławcze z pomocy ze strony obsługi, np. w celu zamówienia jedzenia lub zapytania o udzielenie ważnej informacji. Czasami nawet takie instalacje mogą przyczynić się do uratowania czyjegoś zdrowia, a nawet i życia.
Jak działa hotelowy system przyzywowy?
Zasada działania hotelowego systemu przyzywowego jest bardzo zbliżona do zasady działania podobnego systemu szpitalu, kliniki czy domu opieki. Taki system przyzywowy składa się najczęściej z:
- gniazda przywoławczego,
- centralki,
- urządzenia zapewniającego obustronną łączność między gościem a obsługą.
Na rynku dostępnych jest wiele gniazd przywoławczych, przystosowanych do współpracy z nowoczesnymi systemami przyzywowymi. W hotelach najczęściej montowane są gniazda przywoławcze bez obustronnej łączności. Dzieje się tak, ponieważ niektórzy goście mogliby być niezadowoleni z faktu, że w wynajmowanym przez nich pokoju znajduje się urządzenie z wbudowanym mikrofonem. W większości hoteli gniazda przywoławcze składają się z jednego lub dwóch przycisków. Gniazda jednoprzyciskowe umożliwiają przywołanie obsługi, a gniazda dwuprzyciskowe najczęściej dają możliwość przywołania i odwołania pracownika hotelu.
Centralka jest najczęściej zamontowana w recepcji bądź w miejscu, w którym przebywa personel hotelu. W momencie, gdy któryś z gości naciśnie przycisk, na centralce natychmiast pojawi się taka informacja. Dodatkowo wyświetlony zostanie również numer pokoju, w którym system został uruchomiony. To pozwoli obsłudze na szybkie i sprawne dotarcie do gościa hotelowego.
Systemy przyzywowe stosowane w hotelach rzadko wyposażone są w dodatkowe oświetlenie. Takie rozwiązanie sprawdza się znacznie lepiej w szpitalach czy w klinikach.
Rodzaje systemów przyzywowych
Obecnie na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań z zakresu systemów przyzywowych. Wyróżnia się 3 podstawowe typy tego rodzaju systemów:
Systemy analogowe to najprostsze i najczęściej najtańsze systemy przyzywowe dostępne na rynku. Podstawowe wersje składają się z punktów przywoławczych oraz centralki. Dodatkowo taki system można wyposażyć w lampy ostrzegawcze czy sygnalizacyjne, czujniki ruchu oraz inne akcesoria. Niektóre z systemów analogowych obsługują dwa poziomy alarmowania - podstawowy i tzw. "Emergency".
Systemy cyfrowe dają nieco większe możliwości od systemów analogowych. Największą zaletą systemów cyfrowych jest możliwość ich zaprogramowania, by działały zgodnie z żądanymi wytycznymi. Pozwala to na wręcz idealne dostosowanie urządzenia do własnych potrzeb. Podobnie jak w przypadku systemów analogowych, tak i w systemach cyfrowych możliwe jest rozbudowanie zestawu o dodatkowe czujniki, oświetlenie sygnalizacyjne, centralki czy wyświetlacze. Systemy cyfrowe dostępne są najczęściej w wersjach bezprzewodowych.
Systemy przywoławcze IP to obecnie najnowocześniejsze rozwiązanie dostępne na rynku. Urządzenia tego typu wykorzystują do komunikacji internet. Taki produkt umożliwia pełną integrację wszystkich elementów systemu przywoławczego z komputerem czy smartfonem. W niektórych przypadkach centralką może być tablet czy komputer. Daje to też możliwość zdalnego podglądania tego, co się dzieje. Jest to najczęściej wybierane rozwiązanie przez hotele wysokiej klasy.
Źródła:
Komentarze